Motivation - Rätt inställning

Just nu rankad nr 1 i Malmö! *

Motivation -

Nyckeln till framgång

Oavsett om man är nybörjare eller elitidrottare, så har vi alla haft, eller kommer att ha, en svacka där motovationen är körd i botten och vi funderar på att prioritera annat än just träning och en kontrollerad kosthållning. En effektiv åtgärd för att komma igång eller för att ta sin träning till en ny nivå är såklart att anlita en duktig PT. Men faktum är att du kan göra otroligt mycket själv med rätt inställning och förarbete. PT Rick berättar mer om vad som är de viktigaste faktorerna till framgång och vad man kan göra för att hålla motivationen på topp!

PT Rick delar med sig om sina tankar kring motivation och vad man kan göra och tänka på för att hålla den på topp:

 

Oavsett om man är nybörjare eller elitidrottare, så har vi alla haft, eller kommer att ha, en svacka där motovationen är körd i botten och vi funderar på att prioritera annat än just träning och en kontrollerad kosthållning. Anledningen är att yttre faktorer spelar en större roll än vad man tror. Vilken miljö vi lever i, umgänget vi rör oss med, arbetsituationen, familjen och givetvis den psykiska & fysiska hälsan.

 

  • Sunda och realistiska mål

Ha inga orealistiska förväntningar och sätt inte för svåra mål. Läs på och bli medveten om vad du kommer kunna prestera över tid och fokusera på att komma igång i första hand. Sätt hellre mindre delmål än ett stort direkt.

 

  • Förbered ditt hem, din partner & umgänget

Många lever idag i en sk toxisk miljö. En miljö där vi lockas till att äta osunt, att ta hissen istället för trapporna, blir tvingad att gå på den där AW´n eller att övertalas till att stanna hemma istället för att motionera. Är din partner, sambo eller familj oförstående till din satsning och vad som krävs kan det bli tufft. Informera därför dem i din närhet om din satsning och att du uppskattar deras stöd och att dem inte skall locka dig till skadliga beteenden eller med sötsaker och alkohol. Be även din partner att undvika att äta och dricka osunt i din närhet eller ännu bättre, dra med honom/henne på din nya sunda livsstil! Anpassa även ditt hem. Köp endast hem sötsaker och sådant du har svårt att motstå den dagen du får äta detta. Och köp inte hem mer än vad du kan/vill förtära den dagen. Annars är risken stor att det hamnar i kylen eller skafferiet och att det förtärs en dag då du inte får/bör.

 

  • Ha en plan

Skapa rutiner i din vardag för att underlätta. Planera din kommande vecka och månad och avsätt tillräckligt med tid så att du slipper stressa mellan jobb, familj och träning. Och glöm inte att sova ordentligt. Hormoner, din ämnesomsättning och återhämtning påverkas negativt av för lite sömn. Använd en kalender eller app för att underlätta din vardag och håll dig till planen.

 

  • Införskaffa nya träningskläder & accessoarer

Det blir faktiskt roligare att gå till gymmet med snygga och fräscha kläder, ny träningsbag och bekväma skor. Glöm inte boosta energin under passet med din favoritmusik i lurarna!

 

  • Rätt mindset

Du kan om du vill! Din inställning kommer att vara avgörande för om du kommer lyckas eller misslyckas. Bakslag kommer alltid. Ibland pga yttre faktorer som vi inte kan rå för och ibland för att vi känner oss deprimerade eller nere. Förstå att ingenting du gjort är förgäves och även om du halkar efter med träning och kosthållning en tid så kommer du alltid tillbaka och kan fortsätta utvecklas. Har du direkta begräsningar som t.ex ett handikapp så finns det hjälp och stöd att få. Ibland får man bara justera, anpassa och modifiera litegrann. Se det inte som ett hinder. Se det istället som en utmaning. Är du istället i dina äldre dar så ska du veta att goda resultat går att få trots din ålder. Både vad gäller hälsan och den fysiska förmågan och utseendet. Vissa saker kommer att vara lite tuffare men vill man så kan man!

 

  • Tänk långsiktigt

Nu pratar vi åter igen om dina mål. Även om små delmål är att föredra i början så behöver du även ett långsiktigt. Om du ser din satsning som en livsstilsförändring så kommer du in i goda rutiner och hjärnan hjälper dig att fortsätta med detta.

 

  • Tålamod

Ge inte upp för tidigt. När resultatet av din träning och bra kosthållning syns och känns så kommer du att uppleva den absolut starkaste motivatorn som finns. När omgivningen sen uppmärksammar dina resultat så kommer du även där få en morot att fortsätta kämpa.

 

  • Små justeringar över tid

Gör inte en helomvändninöröver en natt. Blir det nya upplägget för avancerat eller tufft att anpassa sig efter så riskerar du att ge upp. Gör små justeringar över tid. Börja med att öka mängden motion och plocka bort allt onödigt i din kost. Är du dålig på att äta så försök få in rutiner där kroppen vänjer sig att äta regelbundet.

 

Satsar du på viktminskning så vill du inte gå ner för fort. Helst ca 0,5kg per vecka. Tappar du i vikt för fort är risken stor att du lägger på dig allt som du kämpat för om du ger upp. En annan aspekt är att du riskerar att tappa dyrbar muskelmassa vid en för snabb viktminskning.

 

  • Tro på dig själv och ignorera negativa personer

Var beredd på att det alltid kommer finnas de personer som trycker ner dig, säger att du inte kommer lyckas och försöker påverka dig till ett dåligt beteendemönster. Tro på dig själv och låt dig inte misslyckas pga någon annans avundsjuka.

 

  • Var inte rädd att misslyckas

Alla framgångsrika atleter har någongång fått ett bakslag och tappat motivationen eller skadat sig. Är du medveten om att det kan hända även de bästa är du bättre mentalt förberedd när det väl inträffar och du kommer att resa dig snabbare.

 

  • Glöm inte leva

Plåga inte dig själv i onödan. Psyket behöver också näring. Tillåt dig själv att slappna av på din semester och unna dig en cheatday i veckan om du känner att den gör mycket för din fortsatta motivation.

 

  • Kunskap är makt. Träna och ät rätt.

Kanske inte en direkt motivator men en viktig pusselbit i att lyckas. Som jag tidigare nämnde så kommer stor motivation i att se och känna resultat. Men utan rätt kunskap eller instruktioner så kommer du aldrig dit. Så kunskapen om kost och träning är faktiskt högst relevant för motivationen.

 

  • Lyssna på din kropp

Kroppen är fantastisk. Ibland talar den om saker för oss som vi inte är medvetna om. Är du ovanligt trött eller känner dig sliten så kan det mycket väl bero på att du inte sover tillräckligt eller att din kosthållning är bristfällig. Presterar du dåligt på din träning eller i din vardag kan även det härleda till en felaktig kosthållning eller dåligt planerad träning och vila. Var uppmärksam och våga sök professionell hjälp om du upplever en situation eller ett tillstånd som du känner är onormalt. Utbrändhet eller ett överbelastat immunförsvar och nervsystem är inget att ta lätt på. Vi har bara en kropp. Var rädd om den!

 

  • Våga ta hjälp

Anlita en kunnig personlig tränare eller kostrådgivare för att nå dina mål snabbt och effektivt. Din PT kommer att bistå dig med rätt kost och träningsupplägg anpassat för just dig, kunskapen du behöver för att kunna genomföra det samt coachning för din fortsatta motivation.

 

 

Gör som hundratals andra nöjda kunder och boka en kostnadsfri konsultation med en PT från oss redan idag! Maila till info@firstclasspt.se eller ring/skicka sms till 0733707023. Är vi upptagna kommer vi att återkomma till dig inom kort. Varmt välkommen att prova en PT från First Class PT Malmö!

 

 

First Class PT Malmö, fick nyligen frågan från en känd stockholmsprofil om vad man kan göra för att boosta motivationen och för att få en kickstart till att börja träna och nå sina mål. PT Rick, vår huvudtränare, tog på sig uppgiften att svara och vi var inte sena med att dela med oss några av hans tips till er läsare!

 

För handen på hjärtat, alla har vi haft, eller kommer att ha, en period där allting känns sådär lite extra jobbigt...

PT Rick, vår kändis PT och TV-aktuell i SVT, berättar om de absolut viktigaste faktorerna till framgång och vad man kan göra när man tappat motivationen.

Du kan, om du vill. Med rätt mindset, realistiska satta mål och rutiner i din vardag kommer du att lyckas. Kontakta First Class PT Malmö och få den kunskap, coachning och stöd som du behöver för att lyckas.

Ge inte upp! Din kropp förtjänar ditt engagemang och omsorg. Var inte rädd att misslyckas och framförallt så tveka inte att ta professionell hjälp från en erfaren PT & kostrådgivare. First Class PT Malmö erbjuder alltid kostnadsfria konsultationer där du kan bolla idéer och ställa dina frågor till personliga tränare som hjälpt hundratals nöjda kunder genom åren.

 

Maila oss redan idag! Skicka din fråga eller ditt önskemål om att boka en gratis konsultation till info@firstclasspt.se eller ring/skicka sms direkt till 0733707023

First Class Personal Training

Personlig tränare & kostrådgivare i Malmö

Phone: +46 733 70 70 23

E-mail: info@firstclasspt.se

Web: www.firstclasspt.se

Besöksadress: Musclezone Gym, Grangatan 2 Malmö. OBS ingen drop in, enbart tidsbokning!

 

In need of information in english? Press here!

* baserat på recensioner och betyg på Facebook och google från 2011 till och med juni 2017

Copyright © 2018 First Class Personal Training Sverige. All rights reserved.