Träning under & efter graviditet

Just nu rankad nr 1 i Malmö! *

TRÄNING FÖR GRAVIDA

& mammaträning i Malmö

Rätt gravidträning hjälper dig att maximera de positiva effekterna med din träning och påskynda återhämtningen efter din förlossning. Här tränar du tryggt och effektivt samtidigt som du har roligt! Träna ensam med din PT eller tillsammans med en vän. Oavsett om du är gravid, har planer på att bli eller har varit gravid så erbjuder vi dig speciellt framtagna kost och träningsprogram helt utifrån dina förutsättningar och behov.

Träning som är rätt just för dig!

 

Gravidträning kan skilja sig en del från person till person. Största skillnaden är om du tränat aktivt innan du blev gravid eller om du bara vill må extra bra under graviditeten. Våra personliga tränare känner väl till vilka träningsmetoder som lämpar sig bäst och vilka man bör undvika.

Vid felaktig träning när du är gravid så har du lättare för att få smärta i leder och ligament då dessa är mer utsatta rent naturligt under graviditet.

 

Många kvinnor kan behöva lite extra motivation när de är gravida och mer eller mindre alla tar sig igenom graviditeten lättare genom aktiv träning och rätt kost.

 

Om du har tränat aktivt eller på elitnivå innan din graviditet är det extra viktigt med en korrekt kosthållning både för dig och ditt barn. Dels sker det mycket med din kropp och träna mindre och lättare pass än du är van vid påverkar din kropp lite extra när du är gravid.

Rätt gravidträning håller dig frisk och stark under graviditen och hjälper dig att snabbt hitta din tidigare form och styrka.

 

Vi har många års erfarenhet av att träna tillsammans med gravida och kan med stolthet säga att samtliga har varit tacksamma och glada att de kontaktade en personlig tränare tidigt.

Tränade med First Class PT Malmö under och efter min graviditet. Tack vare kontinuerlig stöttning och ett hanterbart träningsupplägg kunde jag träna så långt som fram till de sista veckorna i graviditeten. Jag var tillbaka på gymet efter bara någon vecka efter att ha förlöst två underbara pojkar. Återhämtningen gick dessutom snabbare än förväntat.

- Therese Jansson, tvillingmamma

Mitt bästa beslut någonsin! Är övertygad om att jag har mig själv att tacka för att ha anlitat en PT under graviditeten. Förlossningen gick galant och jag blev mamma till en fantastisk och frisk son. Noll komplikationer och snabb återhämtning var ovärderligt! Tack First Class PT Malmö för allt!

- Julia Ståhlberg, Mamma

Fördelarna med träning innan och under en graviditet är många.

 

En effekt är att moderkakan växer i större utsträckning och att den blir mer kapillariserad (får fler blodkärl). Detta medför att fostret får en förbättrad näringstillförsel och syretransport. En annan positiv effekt är att du kan förebygga ryggproblematik orsakad av den viktuppgång och förändrad viktfördelning som en graviditet medför. Studier gjorda har även visat att viss träning kan bidra till en förkortad förlossningstid.

 

Förbered dig på en ny och lite roligare typ av träning! På gymmet, i naturen eller i en behaglig hemmamiljö. Boka en kostnadsfri konsultation med en PT från First Class PT Malmö idag och se hur vi kan hjälpa just dig!

Gravidträning - investera i dig själv och barnet.

 

Det är mycket som händer med kroppen när man är gravid! Ni är nu två som delar samma kropp och påfrestningarna kan bli stora på kroppen. Vi hjälper dig till en piggare graviditet med mindre besvär, en effektivare förlossning och en snabbare återhämtning.

 

Boka en kostnadsfri konsultation med First Class PT Malmö om du är gravid eller precis har förlöst. Vi finns med hela tiden för att du ska må på topp hela vägen. Ring oss på 0733707023 eller maila info@firstclasspt.se eller klicka här för vårt kontaktformulär!

Anlitade First Class Personal Training då jag var gravid och behövde kunskap och övningar som skulle vara skonsamma för kroppen. Genom ett utformat program anpassade just för detta och för mig fick jag möjligheten att träna till långt in i graviditeten. Jag kände en stor trygghet i Richards kunskap kring graviditetens olika delar och vad som faktiskt krävs för en skonsam träning. Kunde inte varit mer nöjd med beslutet att anlita First class personal training

- Josefin Backlund, Mamma

Det bästa valet jag gjort någonsin! Proffsigt upplägg av träning samt genomförande! Jag tränade med First Class PT Malmö under min graviditet och nu efter! Hög kompetens inom både allmän och specifik träning! Jag fick ett skräddarsytt program anpassat efter mina behov och min nivå som både ökade min motivation och förbättrade mitt resultat! Kan också bistå med hjälp gällande kostrådgivning! Tack!

- Floria Jafari, Mamma

Fler fördelar med gravidträning och mammaträning

 

En graviditet kan vara tuff och ansträngande vissa stunder. Även om man väntar ett barn och ser fram mot att bli mamma så finns det stunder då det tidvis är tufft. Detta inkluderar pendlande humörsvängningar, ett stort matsug och det faktum att kroppen genomgår stora fysiologiska förändringar.

Oftast är just träning en sådan sak som man kanske tänker på sist då man genomgår en graviditet. Men fördelarna att träna under en graviditet är många. Det finns speciellt anpassad träning för gravida där man tar hänsyn till de tre trimestrarna och anpassar övningar efter vad man är bekväm med och kapabel till. Annars har även ett stretchingpass eller promenad runt kvarteret en positiv effekt.

Det finns ett fåtal företag och tränare som erbjuder träning för gravida. Med en licensierad personlig tränare från First Class PT Malmö kan du få följande positiva effekter för dig och ditt foster:

 

• Vanliga, lätta och väl utförda övningar hjälper till att minska risken för komplikationer under en graviditet.

• Likaså hjälper rätt träning dig att minska risken för komplikationer under förlossningen.

• En hälsosam och tränad kropp är en förutsättning för en snabb, hälsosam och komplett återhämtning efter förlossning.

• Det är vanligt att man som gravid har svåra humörsvängningar under graviditeten. Men otroligt nog kan man med regelbunden träning hjälpa till att öka välmåendet och humöret som en gravid kvinna.

• Där är en avsevärt ökad belastning på ryggen under graviditeten men med regelbunden träning tacklar man detta effektivt och kan därmed lindra värk och smärta.

• Det är nu också känt att träning under en graviditet minskar risken för att barnet skall få diabetes.

• En annan liknande studie har gjorts och tyder på att man med hjälp av träning kan förbättra hälsan av barnets hjärna.

 

First Class PT Malmö - din PT i Malmö

 

På First Class PT Malmö är våra personliga tränare väl kvalificerade och har många års erfarenhet. Flexibiliteten hos tränarna är stor och de anpassar sig helt och hållet efter individen. Oavsett om träningen kommer utföras hemma eller på en professionell träningsanläggning eller gym.

De personliga tränarna utgår från Malmö men har möjlighet att arbeta i hela landet, internationellt och även genom PT online. Dom arbetar regelbundet med att hjälpa individer med mammaträning och gravidträning i Malmö.

Utöver att erbjuda hälso- och träningstjänster har dem även möjligheten att hjälpa klienter med andra mål som fettförbränning, allmän viktnedgång, bodybuilding, muskeluppbyggning, bootybuilding (avancerad rumpträning), fettmätning, kalipermätning, kroppsanalys, coaching liksom terapeutisk stretch och ordinarie personlig träning och mycket mer!

 

Fem effektiva övningar under din graviditet

 

Där finns många missuppfattningar om vad som är och inte är säkert att göra under en graviditet. En sak är dock säkert. Det sämsta du kan göra är att bosätta dig i soffan och äta din favoritmat. Det är otroligt viktigt att fortsätta vara aktiv under en graviditet.

Nivån av aktivitet variera kraftigt från individ till individ. Det är därför att rekommendera att konsultera en läkare innan du påbörjar mer avancerad träning såsom Yoga eller andra hemmavideo-övningar. Däremot behöver du ingen medicinsk rådgivning om du väljer att bara ta promenader runt huset eller kortare promenader till affären.

 

Träning för gravida - vi listar de fem bästa övningarna:

 

• Promenader: Många av oss håller oss friska tack vare en hälsosam och rörlig livsstil vilket också kommer gynna dig under en graviditet. Men för dom som inte är särskilt aktiva innan en graviditet kan det vara en god ide att börja med korta promenader runt kvarteret. Tanken med detta är att få upp konditionen utan att lägga för mycket stress på kroppen. Vissa åtgärdar kan dock behövas att vidtagas för att undvika förslitningar på knän och anklar.

 

• Cykling (stationär): Cykling är en annan övning som hjälper dig under en graviditet genom att få upp din puls. Normalt sätt kan läkare avråda från att cykla under en graviditet men genom att använda en stationär cykel hemma eller på gymmet kan du ställa in cykeln optimalt för dina förutsättningar vilket gör den mer skonsam för kroppen. Motstånd, vinklar och höjd på sadel och styre är några exempel på vad som går att justera. Likaså slipper du riskera att trilla av på en stationär cykel.

 

• Simning: En av de absolut bästa övningarna under en graviditet är att simma I bassäng. Risken att skada sig är låg då du inte kan falla på något sätt. Dessutom kan du utföra en rad olika rörelser och övningar I vattnet utan att slita på lederna vilket hade varit svårt på torra land. Dock krävs en generell försiktighet vad gäller halkrisk, framförallt när du ska ner och upp ur poolen.

 

• Yoga: Många yoga-övningar kan vara hjälpsamma under en graviditet vilket kan hjälpa till att lindra/hantera värk.

 

• Aerobics: Aerobics med låg belastning eller vatten-aerobics är också fördelaktigt under en graviditet.

 

Så borde man verkligen träna under en graviditet?

För det mesta är det säkert för alla kvinnor att träna under sin graviditet. Därför är svaret “JA”, man borde träna under graviditeten. Men det är viktigt att notera att man inte borde börja träna I första månaden av en graviditet. Detta då alla kroppar är olika och att kroppen då börjar genomgå stora förändringar som kan påverka en anorlunda jämfört med andra. Därför bör man I första månaden istället konsultera en läkare som kan utvärdera om du är redo att börja motionera.

 

Hur kommer man igång?

•Korta promenade runt kvarteret eller I ett köpcentra I närheten.

•Speciella yoga klasser för gravida.

•Alternativt speciella vattengymnastik eller fitness-klasser för gravida.

•Följ en bra hemmavideo-träning.

•Utför stretching hemma och se till att inte sitta still hela dagarna.

Steg att följa för att hålla säkerheten under din gravidträning

•Välj aktiviteter med omsorg. Förslagsvis yoga, simning, vattengymnastik eller promenader.

•Aktiviteten är menad att få dig att må bra dvs pressa dig inte till det yttersta.

•Om du känner dig trött, yr eller överhättad, sluta omedelbart.

•Bär bekväma kläder och se till att ha bra support för dina bröst.

•Drick mycket vatten.

•Undvik att motionera när det är för varmt.

•Undvik bastu, varma pooler och ångbad.

•Trots att yoga är att rekomendera, finns det enbart ett fåtal övningar som är effektiva/skonsamma för en gravid person. Det finns faktiskt de som är direkt skadliga för dig. Så var uppmärksam och välj tränare med omsorg.

•Sporter som fotboll, tennis, basketboll, hästridning eller vintersporter skall undvikas till varje pris.

 

 

Tränarna på First Class PT Malmö är högst professionella vad gäller träning och hälsa. Dom är dessutom specialutbildade och licensierade för att träna klienter med alla sorters mål, inklusive träning för gravida och mammaträning i Malmö.

 

First Class Personal Training

Personlig tränare & kostrådgivare i Malmö

Phone: +46 733 70 70 23

E-mail: info@firstclasspt.se

Web: www.firstclasspt.se

Besöksadress: Musclezone Gym, Grangatan 2 Malmö. OBS ingen drop in, enbart tidsbokning!

 

In need of information in english? Press here!

* baserat på recensioner och betyg på Facebook och google från 2011 till och med juni 2017

Copyright © 2018 First Class Personal Training Sverige. All rights reserved.